Boeing: Kερδίζει συμφωνία 36 δισ. δολαρίων από την Τουρκία. Kλαίνε στην Airbus

Η Boeing Co. κέρδισε στον διαγωνισμό της τουρκικής αεροπορικής εταιρείας Pegasus Hava Tasimaciligi AS, για παραγγελία αξίας 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δίνοντας γερό πλήγμα στην αντίπαλη Airbus SE, που προηγουμένως ήταν η προτιμώμενη επιλογή για την  χαμηλού κόστους. 

Η  Boeing έχει 100 δεσμευτικές παραγγελίες από το ακόμη μη πιστοποιημένο μοντέλο 737 Max 10, που θα αρχίσει να παραλαμβάνει το 2028, με δικαιώματα προαίρεσης για άλλα 100, ανέφερε σε χρηματιστηριακή κατάθεση. Η συνολική αξία της συμφωνίας προϋποθέτει ότι όλα τα δικαιώματα προαίρεσης θα μετατραπούν, αν και οι πελάτες συνήθως διαπραγματεύονται μεγάλες εκπτώσεις για μεγάλες συμφωνίες.

Η συμφωνία, η μεγαλύτερη παραγγελία στην ιστορία της Pegasus, είναι μια σημαντική νίκη για την Boeing, καθώς προσπαθεί να ξεπεράσει τις συνέπειες μιας παρατεταμένης απεργίας και ενός σχεδόν καταστροφικού ατυχήματος στις αρχές του έτους. Για την Pegasus, η συμφωνία σηματοδοτεί μια στρατηγική αντιστροφή αφού ο αερομεταφορέας δήλωσε πριν από λιγότερο από δύο χρόνια ότι ήθελε να γίνει αποκλειστικά αερομεταφορέας της Airbus.

Το 737 Max 10 που καθυστερεί πολύ είναι η μεγαλύτερη παραλλαγή της δημοφιλούς οικογένειας μονοκάμπινων αεροσκαφών της Boeing και αερομεταφορείς όπως η United Airline Holdings Inc και η Virgin Australia έχουν αλλάξει κάποιες από τις παραγγελίες τους για το μοντέλο λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με το πότε θα πιστοποιηθεί. Το Bloomberg News ανέφερε αυτό το μήνα ότι η Qatar Airways επεδίωκε να διαγράψει τις παραγγελίες της για το μοντέλο από τα βιβλία της.

Η Boeing αναμένει τώρα ότι το Max 10 θα πιστοποιηθεί το 2025, με χρόνια καθυστέρηση, καθώς ο αμερικανός κατασκευαστής παλεύει με τον αυστηρότερο ρυθμιστικό έλεγχο και τον επανασχεδιασμό του συστήματος αντιπαγετικής προστασίας των κινητήρων των τζετ.

Η Pegasus δήλωσε το 2023 ότι επεξεργάζεται μια νέα παραγγελία αεροσκαφών για να επεκταθεί και να επεκταθεί περαιτέρω σε προορισμούς στη Βόρεια Αφρική και τις χώρες της Βαλτικής. Ο αερομεταφορέας διαθέτει στόλο άνω των 100 αεροσκαφών, εκ των οποίων 16 παλαιότερα 737 NG και τα υπόλοιπα αποτελούνται από αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του.

Η αεροπορική εταιρεία έχει επίσης εκκρεμείς παραγγελίες για άλλα 53 αεροσκάφη A321, σύμφωνα με τον απολογισμό της Airbus. Μέχρι στιγμής φέτος, η Boeing έχει λάβει 427 ακαθάριστες παραγγελίες και η εταιρεία έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο για την παραλλαγή Max 10 ύψους 1.109 μονάδων.

Η Τουρκία φιλοδοξεί να μετατραπεί σε μεγαλύτερο τουριστικό και επιχειρηματικό κόμβο, χρησιμοποιώντας το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης ως παγκόσμιο αεροδρόμιο που μπορεί να ανταγωνιστεί εκείνα της Μέσης Ανατολής, όπως το Ντουμπάι και η Ντόχα στο Κατάρ. Η Pegasus λειτουργεί από το αεροδρόμιο Sabiha Gokcen, τον δεύτερο κόμβο της Κωνσταντινούπολης, ο οποίος άνοιξε πρόσφατα έναν δεύτερο διάδρομο προσγείωσης.

Η συμφωνία αναμένεται επίσης να εμβαθύνει τους εταιρικούς και πολιτικούς δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών. Η Pegasus δήλωσε ότι η παραγγελία θα «ανοίξει νέες πόρτες και θα δημιουργήσει ευκαιρίες παραγωγής και εξαγωγών τόσο για τους Τούρκους κατασκευαστές όσο και για την ευρύτερη αεροπορική βιομηχανία», υπονοώντας ότι οι τοπικές εταιρείες και βιομηχανίες πρόκειται να μοιραστούν μέρος της αλυσίδας αξίας.

Η Airbus έχει επίσης αποκτήσει σημαντικά ερείσματα στην Τουρκία, κερδίζοντας πριν από ένα χρόνο μια παραγγελία για 220 αεροσκάφη από τον εθνικό αερομεταφορέα Turkish Airlines, η οποία περιελάμβανε 150 αεροσκάφη στενής ατράκτου A321 και 70 αεροσκάφη ευρείας ατράκτου A350.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll Up