Ο ηθοποιός και εναέριος κινηματογραφιστής Μάικλ Φόρτιν βρέθηκε στην καρδιά της χρυσής εποχής του streaming του Χόλυγουντ. Μετέτρεψε το χόμπι του με τα drones σε μια κερδοφόρα επιχείρηση το 2012, όταν το streaming, δηλαδή οι υπηρεσίες ροής απογειωνόταν και για μια δεκαετία, πετούσε ψηλά, πάνω από τα σκηνικά ταινιών, παράγοντας ωραίες εναέριες λήψεις για κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές στο Netflix, το Amazon και τη Disney.
Τώρα όμως κοντεύει να καταλήξει άστεγος. Έχασε το σπίτι στο Χάντινγκτον Μπιτς όπου ζούσε μαζί με τη σύζυγό του και τα δύο παιδιά του και τώρα τον διώχνουν από το διαμέρισμα στο Λας Βέγκας στο οποίο μετακόμισαν όπου βρήκε καταφύγιο όταν δεν είχε πια την οικονομική δυνατότητα να ζει στη Νότια Καλιφόρνια.
“Αποταμιεύαμε για να αγοράσουμε ένα σπίτι, είχαμε χρήματα, τα είχαμε κάνει όλα σωστά”, λέει. “Πριν από δύο χρόνια, δεν ανησυχούσα να πάω για δείπνο με τη γυναίκα και τα παιδιά μου και να ξοδέψω 200 δολάρια. Τώρα δεν αντέχω να βγω να ξοδέψω 5 δολάρια για ένα γεύμα στο McDonald’s”.
Ακμή και παρακμή των υπηρεσιών streaming
Για πάνω από μια δεκαετία, οι επιχειρήσεις streaming (ροής) άκμαζαν στο Χόλυγουντ, με τα μεγάλα στούντιο να ανταγωνίζονται για να κάνουν τη διαφορά με τις νέες εταιρείες όπως το Netflix και η Hulu. Αλλά οι καλές μέρες τέλειωσαν τον Μάιο του 2023, όταν οι συγγραφείς του Χόλυγουντ έκαναν απεργία.
Η απεργία κράτησε πολλούς μήνες και ήταν η πρώτη φορά από τη δεκαετία του 1960 που συγγραφείς και ηθοποιοί ένωσαν τις δυνάμεις τους – ουσιαστικά έκλεισαν την παραγωγή των μεγάλων κινηματογραφικών στούντιο. Όμως, αντί να ανακάμψει, δεδομένου ότι έχει συμπληρωθεί πλέον ένας χρόνος από τη λήξη των απεργιών, η παραγωγή έχει διακοπεί.
Τα έργα ακυρώθηκαν και οι θέσεις εργασίας χάθηκαν, με απολύσεις σε πολλά στούντιο – πιο πρόσφατα στην Paramount. Η Paramount προχώρησε σε δεύτερο γύρο απολύσεων αυτή την εβδομάδα για να κόψει το 15% των θέσεων εργασίας ενόψει της συγχώνευσης με την εταιρεία παραγωγής Skydance.
Υψηλή ανεργία στον κλάδο
Η ανεργία στον κινηματογράφο και την τηλεόραση στις Ηνωμένες Πολιτείες καταγράφηκε στο 12,5% τον Αύγουστο, αλλά πολλοί πιστεύουν ότι οι πραγματικοί αριθμοί είναι πολύ υψηλότεροι, επειδή πολλοί εργαζόμενοι στον κινηματογράφο δεν υποβάλλουν αίτηση για επιδόματα ανεργίας επειδή δεν τα δικαιούνται είτε έχουν εξαντλήσει αυτά τα επιδόματα μετά από μήνες ανεργίας.
Συνολικά, ο αριθμός των αμερικανικών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2024 μειώθηκε κατά 40% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Σε παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφηκε μείωση 20% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, σύμφωνα με την ProdPro, η οποία παρακολουθεί τον κλάδο.
Αλλά οι ειδικοί λένε ότι η έκρηξη του streaming δεν ήταν βιώσιμη. Και τα μεγάλα στούντιο προσπαθούν να καταλάβουν πώς θα διασφαλίσουν την κερδοφορία τους σε έναν νέο κόσμο όταν οι άνθρωποι δεν πληρώνουν για την καλωδιακή τηλεόραση που χρηματοδοτείται από διαφημίσεις.
Η φούσκα του περιεχόμενου έχει σκάσει
“Η φούσκα του περιεχομένου έχει σκάσει”, λέει ο Μάθιου Μπελόνι, ιδρυτής του Puck News, που καλύπτει τη βιομηχανία του θεάματος. “Η κρίση είναι καλή λέξη. Προσπαθώ να μην ακούγομαι ανησυχητικός, αλλά κρίση είναι αυτό που νιώθουν οι άνθρωποι”.
Μέρος της φούσκας περιεχομένου τροφοδοτήθηκε από τη Wall Street, όπου οι μετοχές τεχνολογικών γιγάντων σαν το Netflix είχαν κέρδη ρεκόρ, και στούντιο, όπως η Paramount, είδαν τις τιμές των μετοχών τους να εκτινάσσονται στα ύψη όταν άρχισαν να προσφέρουν υπηρεσίες ροής.
“Είχαμε υπερθέρμανση της αγοράς περιεχομένου. Υπήρχαν 600 σεναριακές σειρές ζωντανής δράσης που προβλήθηκαν μόλις πριν από λίγα χρόνια και μετά το χρηματιστήριο σταμάτησε να το επιβραβεύει”, λέει ο κ. Μπελόνι. “Το Netflix κατέρρευσε – όλες οι άλλες εταιρείες κατέρρευσαν. Το Netflix έχει ανακάμψει από τότε – αλλά οι άλλοι δεν έχουν βρει ακόμη το δρόμο τους προς την κερδοφορία”.
Και μαζί με τη φούσκα των υπηρεσιών ροής που σκάει, κάποιες παραγωγές εγκαταλείπουν την Καλιφόρνια χάρη στα ελκυστικά φορολογικά κίνητρα που παρέχουν άλλες Αμερικανικές πολιτείες ή και άλλες χώρες.
Ανησυχεί η δήμαρχος του Λος Άτζελες
Οι ηγέτες του Λος Άτζελες ανησυχούν τόσο πολύ για την επιβράδυνση που η δήμαρχος Κάρεν Μπας δημιούργησε μια ομάδα εργασίας τον περασμένο μήνα για να εξετάσει νέα κίνητρα για την παραγωγή ταινιών στο Χόλυγουντ.
“Η βιομηχανία της ψυχαγωγίας είναι κρίσιμη για την οικονομία του Λος Άντζελες”, είπε η Μπας ανακοινώνοντας το σχέδιο και εξηγώντας ότι αποτελεί “ακρογωνιαίο λίθο” της οικονομίας της πόλης και παρέχει εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι η βιομηχανία της ψυχαγωγίας συνεισφέρει πάνω από 115 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στην οικονομία της Λος Άντζελες και απασχολεί άνω των 681.000 ατόμων, είπε η δήμαρχος.