Οι βιομηχανίες ενέργειας και ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης θα μπορούσαν να μειώσουν την εξάρτησή τους από σπάνιες πρώτες ύλες από την Κίνα μετά την κυκλοφορία μιας «καινοτόμου» μπαταρίας ιόντων νατρίου, σύμφωνα με τον Σουηδό κατασκευαστή της.

Η Northvolt, ο μόνος μεγάλος εγχώριος κατασκευαστής ηλεκτρικών μπαταριών στην Ευρώπη, δήλωσε ότι έχει φτιάξει μια μπαταρία χαμηλότερου κόστους, πιο βιώσιμη, σχεδιασμένη για αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας που δεν χρησιμοποιεί λίθιο, νικέλιο, γραφίτη και κοβάλτιο.

Η βιομηχανία ηλεκτρικών μπαταριών της Βρετανίας και της Ευρώπης βασίζεται σε πρώτες ύλες ή ολοκληρωμένες μπαταρίες, που προέρχονται από την Κίνα και άλλα ασιατικά έθνη.

Η Northvolt είπε ότι η νέα μπαταρία της, η οποία έχει ενεργειακή πυκνότητα μεγαλύτερη από 160 watt/h ανά κιλό, έχει σχεδιαστεί για εγκαταστάσεις αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά θα μπορούσε στο μέλλον να χρησιμοποιηθεί σε ηλεκτρικά οχήματα, όπως δίτροχα σκούτερ.

«Η χρήση της τεχνολογίας ιόντων νατρίου δεν είναι νέα, αλλά πιστεύουμε ότι αυτό είναι το πρώτο προϊόν εντελώς απαλλαγμένο από κρίσιμες πρώτες ύλες. Είναι μια θεμελιώδης ανακάλυψη», δήλωσε ο Patrik Andreasson, αντιπρόεδρος στρατηγικής και βιωσιμότητας της Northvolt. «Αυτό παρέχει μια επιλογή που δεν εξαρτάται από ορισμένα μέρη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας».

Ερωτηθείς εάν η Northvolt θα ανοίξει τις δραστηριότητές της στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο Andreasson είπε: «Έχουμε τα χέρια μας γεμάτα. «Έχουμε ξεκάθαρο δρόμο για το πού πάμε».

Η πρωτότυπη μπαταρία έχει αναπτυχθεί στα εργαστήρια της εταιρείας στο Västerås της Σουηδίας και θα παρουσιαστεί στους πελάτες του επόμενου έτους. Η εταιρεία δεν έχει αποφασίσει πού θα κατασκευαστεί η μπαταρία σε μεγαλύτερες ποσότητες.

Η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας σε μπαταρίες σε βιομηχανική κλίμακα θεωρείται ζωτικής σημασίας για την απαλλαγή των εθνικών δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα. Τα έργα μπαταριών αποθηκεύουν ενέργεια από τον άνεμο και τους ηλιακούς συλλέκτες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν όταν πέφτει ο άνεμος ή ο ήλιος δεν λάμπει.

Οι βουλευτές έχουν εκφράσει εδώ και καιρό ανησυχίες για την εξάρτηση από τους σπάνιους πόρους της Κίνας για κρίσιμα ορυκτά εν μέσω της επιδείνωσης των αγγλο-κινεζικών σχέσεων και της αυτοκινητοβιομηχανίας που στρέφεται γρήγορα προς τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι κατασκευαστές μπαταριών προσπάθησαν να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικές τεχνολογίες σε μια προσπάθεια να το καταπολεμήσουν.

Η Βρετανία και οι γείτονές της ελπίζουν να αναπτύξουν εγχώριες βιομηχανίες ηλεκτρικών μπαταριών με διαφορετική επιτυχία. Η Britishvolt, η οποία ήλπιζε να κατασκευάσει ένα γιγαεργοστάσιο £ 3,8 δισ. στη βόρεια Αγγλία, κατέρρευσε νωρίτερα αυτό το έτος, αλλά ο τομέας δόθηκε ώθηση από την απόφαση του ιδιοκτήτη της Jaguar Land Rover Tata να χτίσει ένα εξειδικευμένο εργοστάσιο £4 δισ. στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο Andreasson είπε: «Όταν σκέφτεσαι την ενεργειακή ασφάλεια, είναι αδιανόητο να σκέφτεσαι να λειτουργείς χωρίς ηγέτες. Ο αντίκτυπος της δημιουργίας θέσεων εργασίας που μπορεί να επιφέρει δεν μπορεί να υποτιμηθεί. «Πρέπει να έχεις τοπικούς ή περιφερειακούς πρωταθλητές».