ΕΝΤΕΙΝΕΤΑΙ Η ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ

by on 21 September 2018

Η επιδίωξη των εφοπλιστών για την κατάργηση των εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών, για χτύπημα των ίδιων των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ), αποκαλύφθηκε ξανά κατά τη χτεσινή διαπραγματευτική συνάντηση της ΠΝΟ με την Ενωση Πλοιοκτητών Πορθμείων για την ανανέωση της ΣΣΕ για το 2018.

Οι εφοπλιστές αυτής της κατηγορίας πλοίων, έχοντας τη στήριξη της αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής και με τον εργοδοτικό – κυβερνητικό συνδικαλισμό στην ΠΝΟ να τους στρώνει το δρόμο, αξίωσαν μηδενικές αυξήσεις και μείωση του χρόνου αδείας.

Οπως καταγγέλλουν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»,«το θράσος των εφοπλιστών οπλίζεται από την τυχοδιωκτική στάση των δυνάμεων του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού της ΠΝΟ, που υπονόμευσαν την αγωνιστικότητα των ναυτεργατών» στην τελευταία απεργία, στο επίκεντρο της οποίας τα ταξικά σωματεία έθεταν την πάλη για υπογραφή ΣΣΕ με αυξήσεις και αξιοπρεπείς συνθήκες δουλειάς, για το δικαίωμα στη δουλειά, την προστασία των ανέργων, Κοινωνική Ασφάλιση, προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών τους.

Οπως υπογραμμίζουν τα δύο σωματεία, στη χτεσινή διαπραγματευτική συνάντηση οι εκπρόσωποί τους ανέδειξαν ότι και «σε αυτήν την κατηγορία καραβιών δεν εφαρμόζονται ούτε τα ελάχιστα της ΣΣΕ, με τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, τα εξαντλητικά δρομολόγια και ωράρια εργασίας των ναυτεργατών, τις ανύπαρκτες λίστες πληρωμάτων (crewlist), υπονομεύοντας την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».

Υπενθυμίζεται ότι κόντρα στη θέληση των ναυτεργατών, η εργοδοτική – κυβερνητική πλειοψηφία της ΠΝΟ ανέστειλε την πρόσφατη απεργία, για να υπογράψει απαράδεκτη σύμβαση με τους εφοπλιστές επιβατηγών πλοίων.

Στα ποντοπόρα πλοία δεν έχει ανανεωθεί η ΣΣΕ από το 2010, αλλά και αυτή που συμφωνήθηκε τότε και έφερε τις υπογραφές των επικεφαλής του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού στην ΠΝΟ (του γγ της, Γ. Χαλά, και του προέδρου της Ενωσης Ναυτών, Α. Νταλακογιώργου) ίσχυε για έναν ελάχιστο αριθμό ναυτεργατών. Δηλαδή, 120.000 ναυτεργάτες, η συντριπτική πλειοψηφία των ναυτεργατών που είναι ναυτολογημένοι στα ποντοπόρα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών, είναι σε καθεστώς «μαύρης», ανασφάλιστης και χαμηλόμισθης εργασίας.

«Πλάτες» στην εργοδοτική ασυδοσία και προκλητικά «ευχολόγια» από την κυβέρνηση

Παρ’ όλα αυτά, ο υπουργός Ναυτιλίας Φ. Κουβέλης, προκειμένου να ενισχύσει την απάτη της κυβερνητικής προπαγάνδας περί «επαναφοράς των Συλλογικών Συμβάσεων», σε προχτεσινές δηλώσεις του από την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Ασπροπύργου ισχυρίστηκε ότι «δεν νοείται υγιής ναυτιλία χωρίς την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των πληρωμάτων, κάτι που σημαίνει ότι παραμένει στους στόχους του υπουργείου η υπογραφή ΣΣΕ μεταξύ της ΠΝΟ και της ΕΕΕ». Τα… «υγιή» κέρδη των εφοπλιστών, βέβαια, βασίζονται στην ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών.

Είναι χαρακτηριστική η πρόσφατη καταγγελία των σωματείων ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ότι το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), με βάση το αντεργατικό πλαίσιο που διατηρεί και η σημερινή κυβέρνηση, εξακολουθεί να αποτελεί βιομηχανία έκδοσης σημειωμάτων «μη προσφερομένου». Δηλαδή, βεβαιώνει ψευδώς ότι δεν προσφέρονται για εργασία ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα, δίνοντας το ελεύθερο στις πλοιοκτήτριες εταιρείες να ναυτολογούν ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ, συνολικά χωρίς εργασιακά δικαιώματα, μέσω ιδιωτικών γραφείων εύρεσης εργασίας.

Τα τρία σωματεία απαιτούν άμεση σύγκληση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ για κλιμάκωση της πάλης των ναυτεργατών,«για υπογραφή και εφαρμογή των κλαδικών ΣΣΕ με αυξήσεις, για αποκλειστική δημόσια Κοινωνική Ασφάλιση για όλους τους ναυτεργάτες σε όλες τις κατηγορίες καραβιών, για οργανικές συνθέσεις που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες και πραγματικές ανάγκες, για το δικαίωμα στη δουλειά, για την προστασία των ανέργων, ενάντια στον ν.4387/2016».

rizospastis.gr